Петро Порошенко в минулому році поставив вторгнення в Афганістан в один ряд з сучасними подіями на території України.

 

"Уявити не міг, що мене чекає ще одна війна". Історія ветерана, який пройшов Афганістан і Донбас

Автор:
 
ВВС
хв
Підпис до фото, Владимиру Сакуну пришлось пройти и Афганистан, и АТО
Підпис до фото, Владимиру Сакуну пришлось пройти и Афганистан, и АТО

30 років тому завершилося виведення радянських військ з Афганістану.  Один з них - 50-річний киянин Володимир Сакун. Він розповів BBC News Україна, як це - пережити одразу дві війни, вважає себе окупантом і яка армія сильніше: радянська зразка 1988 року, або сучасна українська. Цьому передували 10 років збройного конфлікту, що забрав навіть за найскромнішими оцінками життя 600 тисяч чоловік.




Служба в Афганистане и "9 рота"

Це той самий полк, про який свого часу зняли "Дев'яту роту". Так вийшло, що я відбував службу саме в той самий період, описаний у фільмі, брав участь в тій самій бойової операції під назвою "Магістраль" - правда, не в тому конкретному бою. 

В Афганістані я опинився так само, як і всі. Мені вже виповнилося 18, вибору у мене не було - в армію призвали як солдата строкової служби.

Спочатку забрали в учебку в Фергані (місто на сході Узбекистану. - Ред. ), А вже звідти ми стрункими рядами вирушили на територію Афганістану. Розійшлися хто куди - по різних підрозділах.

Я воював з 1987 по 1988 рік - в цілому півтора року. Був командиром розрахунку зенітної установки в 345-му окремому парашутно-десантному полку.


Для місцевого населення ми, за великим рахунком, були окупантами.

Звичайно, в очі нам про це не завжди говорили, але і без того було очевидно, що раді нам далеко не все: ми прийшли на їхню землю, і вели там бойові дії - яке ще могло бути до нас відношення.

Таке ставлення можна зрозуміти: в Афганістані загинуло чимало мирних жителів. Але по-іншому і бути не могло - відрізнити мирних від немирних на війні непросто. Тим більше, народ афганський своєрідний: сьогодні вони копаються в землі, а завтра міни розставляють.

"Що ми забули на чужій землі?"

Автор фото, Robert Nickelsberg/Getty

Як я тоді сприймав все, що відбувається? Скажу так: ми були всього-на-всього гвинтиками однієї великої машини під назвою СРСР.

Ми, молоді хлопці з різних куточків Союзу, що не були якимись злочинцями або учасниками бандформувань - нас закликали в радянську армію в якості солдатів.

Хто такі солдати? Це люди, які виконують накази. Ідеологія тоді працювала так, що ми просто повинні були робити, що нам говорять. І ми робили.

Це вже потім ми зрозуміли: "А що ми взагалі забули на чужій землі?" Але на той момент ми просто виконували свій солдатський обов'язок.

Згодом все все розуміли - тим більше, що навколо гинули мирні люди. Думаєте, нам їх було не шкода?

Одне життя - дві війни

Коли війна закінчилася, я повернувся додому. За фахом я вчитель фізкультури, реабілітолог. Довелося шукати роботу: з тих пір ким тільки не працював - і масажистом, і водієм, і начальником охорони. Сім'я є - троє дітей, тепер ще стільки ж онуків.

Звичайно, після Афганістану я навіть подумати не міг, що в цьому житті мене чекає ще одна війна. Але потім трапився Майдан, з якого все і закрутилося.

Я був учасником "Афганської сотні" Самооборони. Ми не виступали ні за Майдан, ні за владу: були, я б сказав, швидше за "стіною" між протестувальниками та правоохоронцями. Робили все, щоб не було серйозних зіткнень.

Ну а коли почалися події на Сході, поступово втягнулися в процес і пішли добровольцями в батальйон "Айдар", де створили свою штурмову "Афганську роту", яка існує до цих пір.

У неї входять не тільки "афганці", але саме ми були її кістяком. Вже потім почали набирати туди нових людей - в тому числі і молодь.

На Донбасі я був фактично з самого початку - з серпня 2014 го до осені 2015 року, якраз коли велися основні бойові дії.

Ми, зокрема, брали участь в боях за Червоний Яр, обороняли Луганську ТЕС і блокпости.

Утримували Хрящувато і Новосвітлівка під Луганськом, билися 15 днів. Нам обіцяли підкріплення, але отримали ми його лише частково. Зрештою змушені були відійти: з флангів підійшли росіяни, злякалися, що ми можемо повністю оточити Луганськ - тоді, в серпні 2014 го, ми були за крок від того, щоб замкнути його в кільце.

Це був перший захід російських військ на Донбасі - все "котли" з їх участю відбудуться вже потім.

(Росія заперечує свою участь у військових діях на території України. - Ред .)

Скільки всього "афганців" воювали в АТО - сказати важко. З ким я перетинався, про кого чув - підозрюю, що наші хлопці були майже в кожному підрозділі. Хоча і не в масовій кількості.

Багато їх бути і не могло: люди мого віку, яким трохи за 50, - це останні заклики, які воювали в Афганістані. Ми ще вважаємо себе відносно молодими - принаймні зброю в руках тримати можемо. А ті, хто починав війну, - це вже, фактично, дідусі.

Бронежилет, автомат, боєкомплект, "муха", гранати - на тобі 45 кілограм додаткової ваги. При цьому потрібно ще мати можливість рухатися, бігти, йти в атаку, відступати, не дай Бог, - це не для тих, кому за 60.

"Ті, хто критикують афганців, просто не знають життя"

Автор фото, Getty Images

В Україні є "гарячі" - найчастіше молоді - люди, які іноді говорять про ветеранів Афганістану дурниці, звинувачують нас у тому, що ми брали участь в "загарбницької" операції СРСР, що ми в чомусь винні.

Що їм сказати? Хлопці просто трохи житті не бачили, не жили в той час і не знають, що таке Радянський Союз.

Як не крути, це було тоталітарну державу і виступати проти нього ... Я, наприклад, був кандидатом в члени КПРС. Чи не тому що дуже хотілося, а тому що розраховувати на якесь майбутнє без членства в партії було неможливо.

Не знаю, може, варто розповісти всім тим хлопцям про історію СРСР, щоб вони усвідомили, що це таке.

Після Афганістану важко було уявити, що доведеться знову братися за зброю. Я там так настрілявся, що мене коли друзі потім звали на полювання, я їм говорив: "Хлопці, вибачте, але давайте якось без мене".

Але в 2014-му сталося те, що сталося. Крим, Донбас - всі все знають. У нас, "афганців", просто не було іншого виходу. Ми побачили, що відбувається на Сході, які великі втрати, що гинуть наші хлопці. І було зрозуміло, чому: бойового досвіду - нуль.

Ми поїхали до них. Спочатку - щоб навчати їх, а потім - воювати з ними пліч-о-пліч.

Україна - не Афганістан, це моя країна. Земля, на якій я народився. Я захищав і буду захищати її - маю на це повне право, хто б що не говорив. Це цінності, які не змінюються.

Що робити з Донбасом?

Питання не в тому, щоб відстріляти росіян, а в тому, щоб зупинити їх і пояснити, що чинити так, як надходять вони, - не можна.

Вирішити цей конфлікт можна тільки політичним шляхом - разом з США, Європою, і всім світом зробити так, щоб Росія пішла з нашої території. Тут нам допоможе тільки дипломатія.

А "гарячі голови" можуть кричати про повномасштабне військове наступ на "ЛНР" і "ДНР" хоч греблю гати.

Вони просто не розуміють, що таке брати населений пункт "в лоб" і вибивати противника з міста. Це - колосальна кількість загиблих, в тому числі серед мирних жителів. Про те, скільки російських військ стоїть на кордоні і чекає цього приводу, я взагалі мовчу.

На жаль, українська армія все ще слабенька - незважаючи на всі розмови. Її свідомо руйнували протягом багатьох років, і зараз ми тільки починаємо робити перші кроки до її відродження.

Знаю не з чуток, що радянські підрозділи зразка 1987-1988 років в Афганістані по взаємодії, зв'язку, артилерії, авіації, управління бойовими групами - в рази перевищували сучасну українську армію.

Щоб вийти на подібний рівень, нам доведеться ще дуже багато попрацювати.

Хочете поділитися з нами своїми життєвими історіями? Напишіть про себе по адресу у questions.ukrainian@bbc.co.uk , і наші журналісти з вами зв'яжуться.

Слідкуйте за нашими новинами у Twitter і Telegram

Просмотры:

Коментарі

Популярні публікації